Saturday, June 28, 2008

Blues BALIK KAMPUNG WEH !!!

Sejak akhir2 ni mata aku kerap berkerdip....orang tua2 kata itu tandanya ada orang jauh rindukan kita. sapa la nak rindukan aku ni...he he...
Tapi entah kenapa sejak kebelakangan ni fikiran aku asyik teringat kat kampung. Agaknya mak ayah aku rindu kot...Isk..Mesti balik ni. Jangan ditangguh2 lagi. aku mesti balik...
Balik dari kerja aku terus kemas pakaian ala kadar. Orang lelaki Simple je...bawa beg sandang, cukup. Malam tu mata plak tak bleh lelap...teruja sangat nak balik kampung. he he..kelakar la pulak aku ni. Macam menunggu besok nak raya gamak eh.
Besok pagi, sebelum ayam jantan bangun berkokok..aku berniat akan berkokok dulu hakhakhak...
Aiseh..pejam la mata..esok aku nak jalan jauh ni...
O..oo.oo balik kampung..o.ooo.oo balik kampung...hati riang...!!!
zzzzzZZZZZZzzzzZZZZZzzzZZZZZzzzZZZZZzzzZZZZZzzzzzZZZZ...
Lena sungguh tido aku malam tadi. Tak seperti malam2 lain. Besoknya niat tinggal niat. Aku terjaga time ayam jantan dah cari makan...Masya Allah....buka tingkap !! pergh...!! matahari dah mencanak atas bumbung weh!. Capai tuala terus--->kecebuss..kecebuss.... siap! trrrr..sejuk cam mandi air dalam peti sejuk. Ceh! macam mana bleh terbabas plak ni. kelam kabut betul. Pakai kasut terus start motor kapchai..BrommmMMM...EK? Alamak ...kain tuala tak buka pulak...baju pun tak pakai haa...mujur takde awek melintas. huh. Rileks....
Naik umah balik capai apa yang sempat...terus blah....dah lambat ni. Sebenarnya Aku bukan balik kampung naik motor...naik bas Ekspress. parking motor umah member, pastu member hantar sampai station bas. Mujur sampai ngam2 bas nak jalan...berlari aku macam nak gila kejar bas. Masa Drebar bas nak tutup pintu..nasib aku dapat celah sebelah kaki...AAARR..ADoiiii...sebelah kaki lagi tak sempat cilok...Ngap! tersepit plak. aku sentap jugak sampai tertanggal kasut. tengok kat tingkap kasut melambung masuk longkang. selamat dahh....
Dengan muka selamba aku duduk dengan kaki tak berkasut sebelah. Baru teringat selipar yang aku packing dalam beg malam tadi...buka beg..arramakkk!!! ..
silap ambik beg pulak. Ini beg keje...Aisehmennn...
Raba poket belakang..Perghh!! mujur dompet tak tinggal...
sekali seluk kuarkan...hah! bukan dompet..kertas berlipat rupanya.
Aku betul2 macam orang gila dalam bas....habis berpeluh satu badan. sudah la dengan kaki tak berkasut sebelah. duit pulak takde...gilaa ah!!! konduktar bas datang makin hampir...,
Tiket aku dalam dompet. Tak bleh jadi ni..aku buat purak2 tido. siap ada soundtrack denguran lagi..Sekali time konduktar sampai tempat aku, ada plak malaun muka toya rajin pulak gerakkan aku. Terpaksa buka mata. sambil menguap.."Alamak beb tiket tertinggal la bro!" aku jawab jujur.
Vroommmm....Akhirnya Bas tinggalkan aku tepi jalan. ntah kat mana aku tak perasan..ini kalau mak aku nampak..mau nangis dia. heh he..keje gilo!
Dengan langkah yang tak berapa nak berjalan, aku menapak jugak...nak tahan keta semua tak mau berenti...dengan gaya aku macam ni..sapa le yang berani berenti. nasib kau la badan...nak tak nak jalan kaki je lah...nak nangis rasanya.
Masa khusyuk berjalan2 tu...nah! jumpa syiling 2 posen..Alhamdulillah...cari public, call member..KlikinGG!....hantu syiling kena telan...suweyyy betul laa....
kedeganGGG!!! aku hentak public dengan siku cam citer 'Ong Bak' tu...kringgg..ting..ting!! ting!!.berterabur syiling keluar...aku kutip terus lari tak toleh belakang dah...kalau tunggu tak pepasal kena tangkap kes rosakan harta benda awam.
Akhirnya dapat jugak tipon member..dia datang siap dengan gelak sampai berair mata. siyool betul. Balik umah aku terus terbongkang atas katil...Penat mengalahkan merentas desa satu kampung. Terkantoi plan aku nak balik kampung hari ni..Tapi takpe esok masih ada...
(nak sedap kan hati sendiri).

2 comments:

Bihunsup said...

Layan blues nampak.....
ha ha ha klakar2... gabra la lu mat... sape laaa watak mat gabra tu yer... kesian-kesian... hihi...

su said...

tragis sungguh kisah blk kg...hehehe