Wednesday, October 14, 2009

SASTREBEN !



MERDEKAAA !!!
jeritan keramat itu bergema di tengah malam
lolongan enjin motor kapchai
merobek sisa malam yang hening
Mereka berjudi jasad dan nyawa di sepanjang jalan raya.

APAKAH ITU ERTI MERDEKA?

MERDEKAA!!
Masih kedengaran laungan itu
Sayup dari longkang bawah jambatan dan di ladang kelapa sawit
Mereka meracun jasad dan nyawa
dengan kerelaan sendiri

APAKAH ITU ERTI MERDEKA?

MERDEKAA!!!
jeritan itu tenggelam bersama rengekkan manja
Nafsu dan serakah berpadu tenaga
menabur benih-benih dosa yang nyata

APAKAH ITU ERTI MERDEKA???

MERDEKAAAA!!
MERDEKAAA!!!
MERDEKAA!!!
Laungan itu tetap bergema lagi.
bertahun-tahun kita mencipta acuan sendiri
kita merentas segala dugaan dan gelora

APAKAH INI ERTI MERDEKA YANG KITA JUMPA?


(Sajak ini ditaja oleh syarikat kuih Maruku Muthumariapan)


Happy Deepavali !!!

Amma

6 comments:

azieazah said...

Aku lak yg blur keliru (lum bangang jerrr...) nak fikir antara Merdeka dgn Deepavali..

Kau nak menikah lagi ker aperrr niii...?

BRADER JOE said...

HA HA HA HA... package 2 IN 1.
kalau ekau mempunyai akal.
maka fikirkanlah sampai sewel..
:-)

azieazah said...

Cissss....!

ehh JOE, MokYang suka dengar lagu Halimah Jongang (by Eddie Hamid)... Ko penah dengar? best wooooo....

BRADER JOE said...

Penah laa...best jugak
sbb ko suka aku tepek kan la lirik dia.
so layanzzz sampai muntah! hehe
Berulang kali telah ku katakan,

'Diriku ini? di waktu ini telah dimiliki,

Tak usah lagi kau dekati,

Tak mungkin aku jatuh cinta padamu,

Usahlah engkau memaksa diri,

Memuja diriku,

Ku takut nanti kau gigit jari menangis sendiri,

Janganlah engkau berangan-angan,

Jadi buah hatiku,

Walau dalam mimpi pun ku tidak sudi,

Jangan 3x ku digoda

Tengok bayang mu pun ku tak selera

Pergi pergi lah cari yang lain

Jadi kekasihmu

Jangan 3x ku dipaksa

Tengok muka mu pun aku tak suka

Jangan 3x kau jadi perigi

Yang mencari timba

Halimah jongang 4x

Ha…ha..halimah jongang

Jongang 3x

Kau halimah jongang

Jongang 3x

mokyang gigi jongang..eh silap..thehehe' :-)

dina said...

mokyang dgn jo dating kat sini ek... kehkehkeh... jo, aku pun konpius ni... papepun happy deepavali le utk kau...

BRADER JOE said...

kikiki..sajer nak kasi korang pening sikit..selamat makan maruku!!!